نویسندگان:
محمد رضا شریفزاده1 ، مجتبی برزین گروسی2 ، فاطمه سعیدی مرام3 .1دانشیار گروه پژوهش، عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2لیسانس دبیری شیمی ، دانشگاه فرهنگیان شهیدرجایی قزوین
3لیسانس راهنمایی و مشاوره تحصیلی ، دانشگاه فرهنگیان باهنر همدان
چکیده فارسی: مولفه های اجتماعی توسعه پایدار ، شامل عناصر اجتماعی و عناصر انسانی مورد نیاز برای دستیابی به پایداری است در حیطه عناصر انسانی هر کشوری که معلمان اثر بخش و شایسته تری داشته باشد آموزش و پرورش کارآمد تر و با کیفیت تری خواهد داشت معلم اثر بخش، امکان توسعه و توانمند سازی جامعه را از طریق افزایش سواد و گسترش روحیه علمی و فرهنگ دانش افزایی ایجاد می کند معلمی که رفتار دوستانه دارد دانش آموزان را می فهمد و رفتار و هیجان هایش سازمان یافته و سالم است، دانش آموزان را برای یادگیری بیشتر برمی انگیزد ، در ضمن خلاقیت و نوآوری او باعث می شود دانش آموزان کلاس بیشتر فعال و مسئول باشند و در عین حال میزان عزت نفس و کنترل رفتارهای نامطلوب نزد آنان بالاتر از دانش آموزان دیگر خواهد بود یکی از شرط های لازم برای دسترسی به چنین جامعه متعالی، پویا و توسعه یافته، تامین و بروز مقوله عدالت است هرقدر پدیده عدالت بیشتر تعمیم یابد و برای گسترش و بسط آن هم اندیشی شود، قطعا به جامعه ای پایدار و توسعه یافته تر منجر می شود یکی دیگر از مقدمات لازم برای ایجاد جامعه ای که در آن آرامش و سعادت محقق شود نشاط اجتماعی است در این مقاله به بررسی خصوصیات معلم اثر بخش و نقش آن در رسیدن به جامعه پایدار حاصل از توانمند سازی ، کاهش جرم ، برقراری عدالت ، و افزایش شادی و نشاط در جامعه می پردازیم