نویسندگان:
سید ابوالقاسم نقیبی1 ، لیلا آل کثیر2 ، داریوش رضاپور3 ، طهمورث نورمحمدی4 ، رضا دلفی5 .1دانشیار فقه و حقوق، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
3عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران
5دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور اهواز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بربدبینی تحصیلی دانش آموزان با نارسایی یادگیری ویژه انجامگرفته است روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان با نارسایی ویژه یادگیری شهر شوش در سال ۱۴۰۱ بودند که با روش نمونه گیری دردسترس ۳۰ نفراز دانش آموزان بانارسایی ویژه یادگیری انتخاب گردیدند گروه آزمایش مداخله آموزشی را هشت جلسه ۹۰ دقیقه ای هفتگی دریافت نمودند دراین پژوهش زا پرسشنامه بدبینی تحصیلی استفاده شده که داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS نسخه۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته ها نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر بدبینی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشت که در تبیین این یافته میتوان بیان کرد آموزش تنظیم هیجان به دانش آموزان کمک میکند تا برای شناختهیجان های خود از ادراک و توان بیشتری برخوردار شوند