نویسندگان:
افتخار دانش پور1 ، مرضیه مشهور2 .1استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران.
2کارشناسی، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش شناسایی مشکلات و چالش های آموزش مجازی در دوران پاندمی است پژوهش حاضر، کیفی واز نظر ماهیت پژوهش از نوع پیمایشی است نتایج نشان داد که مشکلات آموزش مجازی در دوران شیوع ویرو س کرونا، نه تنها متفاوت از مشکلات آموزشحضوری است؛ بلکه، به دلیل عدم آمادگی خانواده ها برای مواجهه با این مشکلات، گستردگی بیشتر ی نیز نسبت بهآموزشهای مجازی پیش از ای ن دارند با درنظر گرفتن این مشکلات، میتوان جهت فراهم کردن زیرساخت هایآموزش مجازی و پایه ریزی بستر فرهنگی برای پذیرش آن اقدام کرد به طوری که در آموزشهای مجازی بعد ازدوران پاندمی نیز مفید واقع شود با توجه به نتایج تحقی ق میتوان گفت پاندمی کرونا از یک طرف باعث افزایشمهارت و تجربه آموزشی کلیه ذینفعان شده و از طرفی دیگر آسیب های جسمانی، روانی، افت تحصیلی، فرسودگیشغلی را به بار آورده است، اما با پیش بینی الزامات و نیازها، برنامه ریزی و سیاستگذاری و بازنگری جدی در منابعانسانی، مالی و پشتیبانی می توان آموزش مجازی را توسعه داد و در آینده به عنوان مکمل آموزش حضوری به نحواحسن از آن بهره جست