نویسندگان:
اکرم محمدی ارانی1 ، علی ریاحی دهکردی2 ، محمدجواد رنجبر3 .1دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی،موسسه آموزش عالی پارسا،بابلسر،ایران
3دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده فارسی: پژوهش زیر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش فرزند پروری دموکراتیک بر اعتیاد به اینترنت نوجوانان دارای والدینکنترل گر تدوین شده است این پژوهش با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل به تعداد مجموعا ۳۰ نفرنوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال دارای حداقل یک والد کنترل گر منطقه ۱۲ تهران در سال ۱۴۰۱ انجام شده است پکیج آموزشیفرزندپروری دموکراتیک در ۸ جلسه ۲ ساعته به گروه آزمایش ارائه شده و سطح اعتیاد به اینترنت قبل و بعد از آموزش اندازه گیریشده است داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند تحلیلداده ها نشان داد که آموزش فرزند پروری دموکراتیک به والدین کنترل گر بر کاهش سطح اعتیاد به اینترنت نوجوانان گروه آزمایشاثربخش بوده است نتایج به دست آمده آموزش فرزندپروری دموکراتیک می تواند راهکاری موثر برای بهبود عملکرد نوجوانان وکاهش موارد آسیب زا شایع اعتیاد به اینترنت باشد