نویسندگان:
نهله غروی نائینی1 ، آزیتا میرهاشمی2 ، اکرم میهمی3 ، فرزانه سادات جابری4 .1استاد علوم قرآن و حدیث، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی آموزگار پایه پنجم شهر تهران
3فرهنگی مشغول به خدمت درانجمن حمایت از کودکان کار،منطقه ۱۲ تهران
4دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده فارسی: هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر خودآگاهی بر کنترل قلدری و تحریک پذیری در نوجوانان تحت حمایتبهزیستی بود روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه هست جامعه مورد مطالعهاین پژوهش نوجوانان تحت حمایت بهزیستی شهر تهران می باشد؛ که از این بین ۳۰ نفر در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل با روش نمونه تصادفی انتخاب شدند هر یک از آزمودنی های این مطالعه قلدری ایلی نویز و تحریک پذیری باس و پلومین را قبلو پس از انجام مداخله تکمیل نمودند و برنامه آموزشی مبتنی بر خودآگاهی توسط روانشناس برای گروه آزمایش طی ۸ جلسه اجراگردید داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره توسط نرم افزار spss نسخه ۲۵ مورد تحلیل قرارگرفتند یافته های مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مبتنی بر خودآگاهی بر کنترل قلدری و تحریک پذیری در نوجوانان تحتحمایت بهزیستی در سطح احتمال ۰۵ / ۰ اثربخشی دارد