نویسندگان:
حسن قره باغی1 ، مه آسا رسولی2 .1دانشجوی کارشناسیارشد فلسفهدین، مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدیدانش آموزان در شهر تهران بود روش پژوهش آزمایشی طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل برابر بود نمونه تحقیقشامل ۳۰ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بود که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از میان نمونه پژوهش بطورتصادفی ۱۵ دانش آموزان در گروه آزمایش و ۱۵ دانش آموزان در گروه کنترل گماشته شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامهخودتنظیمی تحصیلی بوفارد و همکاران ۱۹۹۵ و پرسشنامه خود کارآمدی شرر و همکاران ۱۹۸۲ بود برای تحلیل از روشتحلیل کوواریانس چند متفیره مانکوا و آنکوا استفاده شد نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دا آموزش مدیریت استرس مبتنیبر ذهن آگاهی باعث افزایش خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد P<۰/۰۰۱