نویسندگان:
زهرا کوهپیما رونیزی1 ، افسانه غیرتی2 ، مریم علیزاده3 ، عصمت بقال4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان.دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
4دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
چکیده فارسی: هدف از تحقیق حاضر اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری بر مهارت حل مسئله و انگیزش تحصیلی دانش آموزانمتوسطه اول شهرستان خواف بود روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل که جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس گوهرشاد شرافت شهر خواف که برابر ۳۴۸ نفر بود بهتعداد نمونه ۳۰ نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفر یکی گروه کنترل و دیگر گروه آزمایش که کمتریننمرات را در پرسشنامه مهارت حل مسئله و انگیزش تحصیلی کسب کردند در نظر گرفته شد جهت گردآوری داده ها برای بررسیانگیزش تحصیلی از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر ۱۹۸۱ ۱۹۸۰ و برای بررسی مهارت حل مسئله از پرسشنامه حل مسئلههپنر و پترسن ۱۹۸۲ و برای الگوی تدریس مبتنی بر چرخه یادگیری از الگوی تدریس ایسن کرافت ۲۰۰۳ ۷ مرحله ایاستفاده شد همچنین تحلیل داده های با استفاده از روش آماری کوواریانس ANCOVA با کمک نرم افزار SPSS ۲۲ صورتگرفت نتایج تحقیق نشان داد کنترل میانگین نمرات مهارت حل مسئله دان شآموزان در پیش آزمون ۸۵/۶۶ و پس آزمون ۷۵/۹۳ و در گروه آزمایش میانگین نمرات در پیش آزمون ۸۱/۲۰ و پس آزمون ۱۱۱/۳۳ ؛ لذا تدریس مبتنی بر الگوی چرخهیادگیری بر مهارت حل مسئله دانش آموزان تاثیر معناداری دارد همچنین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی در پیش آزمون ۸۳/۴۰ و پس آزمون ۸۳/۴۶ و در گروه آزمایش میانگین نمرات در پیش آزمون ۷۹/۲۶ و پس آزمون ۱۲۱/۹۳ لذا می توانبیان کرد تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد