نویسندگان:
سعید صمدی بویاغچی1 ، فرهاد حاجی شاه محمدی2 ، اعظم نصیرپور3 ، غلامرضا مصلح مرنی4 ، سماء خواجوی5 .1دانشجوی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
2آموزگار آموزش و پرورش، ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، اردبیل
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
4کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، مدرسه هیئت امنایی آزادگان، نمین
5کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، آموزگار دبستان انقلاب اسلامی خلیفه لو، نمین
چکیده فارسی: پژوهش حاضر درصدد بررسی آثربخشی تمرینات ورزشی هوازی بر عملکرد شناختی و حالات عاطفی دانشجویان می باشد روشپژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد به این منظور از پرسشنامه نیمرخ حالات خلقیPOMS، آزمون های رنگ واژه استروپ، حافظه کاری nback، رقم نماد وکسلر و تمرینات هوازی ایروییک استفاده شد و برایتحلیل داده ها از نرم افزار spss بهره گرفته شد برای سنجش پایایی پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریبآن برای تمامی پرسشنامه ها بیش از ۰/۷ می باشد که بیانگر قابل اعتماد بودن پرسشنامه می باشد نتایج پژوهش نشان داد کهتمرینات ورزشی هوازی در بهبود عملکرد شناختی و حالات عاطفی دانشجوبان موثر است و مداخله های درمانی مبتنی بر ورزش میتواند به عنوان درمانی مکمل همزمان با درمان دارویی و روان درمانی استفاده شود با توجه به این که بین دو گروه آزمون و کنترلدر مولفه های عملکرد شناختی و حالات عاطفی تفاوت معنی داری مشاهده شد به نظر می رسد ۸ هفته تمرین ایروبیک موجب بهبودعملکرد شناختی و حالات عاطفی دانشجویان می شود