نویسندگان:
محمد حسین فلاح1 ، احمد عرب زاده2 ، راضیه خضری نژاد3 ، حمیده درویشی4 ، فریده شبانکاره نژاد5 ، فاطمه زنده بودی6 .1دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
2دکتری، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
5دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
6دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر تاب آوری دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان بوشهر بود روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان بوشهر در سال ۱۴۰۱ بودند حجم نمونه پژوهش ۳۰ نفر به روش در دسترس بود جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث بهبود تاب آوری و هر یک از مولفه های آن یعنی شایستگی، استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی، تحمل عواطف منفی، پذیرش مثبت عواطف، روابط ایمن و مهار امنیت در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت استرس نقش مهمی در افزایش تاب آوری و مولفه های آن در دانش آموزان دوره متوسطه اول دارد و متغیر یادشده می تواند میزان بالایی از تغییرپذیری تاب آوری آنان را در شرایط استرس تبیین نماید بر این اساس پیشنهاد می شود که جهت بهبود تاب آوری دانش آموزان به برنامه های آموزشی توجه بیشتری شود