نویسندگان:
ایمان عابدی1 ، سوسن ظاهرپور2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
2کارشناسی علوم اجتماعی، پیام نور پاوه، استان کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف این پژوهش اثربخشی گروه بندی کردن دانش آموزان بر ارتقای مهارت های اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان بود روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید جامعه ی آماری را کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کرمانشاه به تعداد ۲۹۲۹ نفر تشکیل می داد که از بین آنها ۵۰ نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل به شکل تصادفی جایگزین شدند در این پژوهش، از ابزار اندازه گیری چک لیست مشاهده مهارت های فرایندی با روایی محتوایی تایید شده و ضریب پایایی ۰/۹۱ استفاده شد؛ نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در مهارت های فرایندی و هفت مولفه ی آن ، تفاوت معنی دار وجود دارد بنابراین، شیوه آموزش رقابت گروهی بر مهارت های فرایندی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد