نویسندگان:
جواد ریاحی1 ، سحر دیاری بیدگلی2 ، طاهره دیاری3 .1استادیار گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره)، بروجرد، ایران.
2کارشناس ارشد بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
3کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه طلوع مهر قم
چکیده فارسی: در دهه های اخیر، به دلیل تغییرات سریع و پیچیدگی جوامع مدرن، اختلالات روانی در بین دانش آموزان به یک چالش جدی تبدیل شده است این اختلالات می توانند تاثیرات عمیق و مخربی بر عملکرد تحصیلی و روانی دانش آموزان داشته باشند بنابراین، تلاش برای شناخت و مدیریت این اختلالات از اهمیت بسزایی برخوردار است اختلالات روانی در دانش آموزان می توانند از نقص های تحصیلی گرفته تا مشکلات ارتباطی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند فراهم کردن یک محیط آموزشی و پرورشی که بتواند به صورت کامل به نیازهای روانی دانش آموزان پاسخ دهد، امری ضروری است اهمیت این مسئله در جلب توجه مسئولین آموزش و پرورش، اولیه ترین پیشنهاد برای مقابله با این اختلالات است توجه به جوانان به عنوان نخبه های آینده، نیازمندی به ایجاد برنامه ها و فرآیندهای موثر برای شناسایی، پیشگیری و درمان این اختلالات است در این مقاله، به بررسی چگونگی تاثیر اختلالات روانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پرداخته و سپس راهکارهای عملی جهت تسهیل فرآیند آموزش و پرورش در مواجهه با این چالش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد این راهکارها شامل استفاده از تکنولوژی، تربیت معلمان در زمینه مدیریت رفتار، و ارتقاء ایجاد فضاهای حمایتی برای دانش آموزان می باشد امید است که این مقاله، به مسئولین آموزش و پرورش و ارائه دهندگان خدمات آموزشی کمک کند تا بهبودی چشمگیری در زندگی روزمره دانش آموزان با اختلالات روانی داشته باشیم