نویسندگان:
محدثه برهانی نژاد1 ، فری نوش گراوند2 ، زهرا دم شناس3 ، فاطمه عزیزی4 .1دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
2کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، دبیر
3کارشناسی علوم اقتصاد، آموزگار
4کارشناسی ارشد ریاضی، دبیر
چکیده فارسی: مدیریت کلاس های پرتنش و مواجهه با مشکلات تربیتی چالش هایی است که بر آموزش و پرورش تاثیر مهمی دارد این مقاله به بررسی عوامل موثر در این زمینه می پردازد و راهکارهایی ارائه می دهد که برای ایجاد محیطی مثبت و موثر در کلاس ها استفاده می شوند مدیریت کلاس های پرتنش نیازمند توانایی مدرسان در کنترل رفتارهای دانش آموزان و ایجاد انگیزه برای یادگیری است از سوی دیگر، مشکلات تربیتی اغلب ناشی از نقصان در ارتباطات بین معلمان و دانش آموزان است که با استفاده از راهکارهایی نظیر توسعه مهارت های ارتباطی و ایجاد فضایی دوستانه و انگیزشی قابل مدیریت هستند این مقاله به تاکید بر اهمیت مدیریت کلاس های پرتنش و ارائه راهکارهای کارآمد برای مواجهه با مشکلات تربیتی می پردازد تا آموزش و یادگیری به بهترین شکل ممکن انجام شود همچنین، توجه به نیازهای فردی دانش آموزان و ایجاد روابط احترام آمیز و ارتباطی موثر میان معلمان و دانش آموزان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین، ایجاد فضایی امن و پذیرایی برای بیان احساسات و نگرش های مختلف دانش آموزان می تواند به تسهیل فرآیند آموزش و یادگیری کمک کند با این رویکرد، مدیران و معلمان می توانند با بهره گیری از روش ها و راهکارهای متنوع، مواجهه با مشکلات تربیتی را به یک فرصت برای رشد و توسعه در زمینه آموزش و پرورش تبدیل کنند