نویسندگان:
عباسعلی رستمی نسب1 ، فاطمه رزم جو2 ، مریم بلوچی3 ، امیر حسین خراسانی4 .1استاد علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
2کارشناسی مشاوره و راهنمایی، مربی پرورشی
3کاردانی مامائی، آموزگار
4کارشناسی علوم تربیتی، آموزگار
چکیده فارسی: ترویج مطالعه و کتابخوانی در دوره ابتدایی دوران بسیار حیاتی است که نه تنها به عنوان یک مرحله اساسی در توسعه ذهنی و فرهنگی دانش آموزان، بلکه از جنبه های رشد انسانی و روانی نیز بسیار اهمیت دارد مطالعه در این دوره نقش بسیار مهمی در تقویت مهارت های زبانی و ادبی، تفکر منطقی، افزایش توانایی های تحصیلی، و غنایی ادبی و فرهنگی دارد برای ترویج مطالعه در این دوره، عوامل موثر بسیاری وجود دارند که شامل نقش معلمان و والدین، دسترسی به منابع مطالعه، محتوای جذاب، زمان مخصوص برای مطالعه، تحمل و صبر، و روش های تشویق و پاداش می شوند برای این منظور، استفاده از روش هایی مانند برگزاری کلاس های مطالعه، کتابخوانی گروهی، انتخاب کتب جذاب و مناسب سن، برگزاری رویدادهای مطالعه، استفاده از رسانه ها، تشویق و پاداش، ترکیب با فعالیت های دیگر، و مشارکت والدین بسیار موثر خواهد بود ارزیابی اثربخشی برنامه های ترویج مطالعه نیز بسیار حائز اهمیت است و باید با تعیین اهداف ارزیابی، انتخاب شاخص های ارزیابی، جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، ارائه گزارش نتایج، و بهبود برنامه صورت گیرد در نتیجه، ترویج مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان ابتدایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نیازمند برنامه های مناسب و موثری است که توسط معلمان، والدین، و مسئولان آموزشی با توجه به تازه ترین روش ها و توصیه ها اجرا گردد