نویسندگان:
سید احمد احمدی1 ، عاطفه شیرالی2 ، محمد قاسمی پیربلوطی3 .1استاد مشاوره خانواده، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر هیجان و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر اهواز انجام شد روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با یک گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بود به همین منظور تعداد ۴۰ نفر از دانش آموزان دختر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هیجان تحصیلی پکران و همکاران و استرس تحصیلی گادزلا استفاده شد گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفت ؛ در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS ۲۶ استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر هیجان و استرس تحصیلی دانش آموزان اثر معناداری داشت P<۰ ۰۵