نویسندگان:
عبدالحسین کلانتری1 ، علی آذری مهر2 ، فاطمه عبدالرضایی3 ، نعیمه عبدالرضایی4 .1دانشیار جامعه شناسی، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2دبیر تربیت بدنی آموزش و پروش شهرستان بم
3کارمند بهداشت بم
4کارمند منطقه اقتصادی ارگ جدید بم
چکیده فارسی: کیفیت زندگی کاری و عملکرد از جمله مباحث مهم منابع انسانی است که در دنیای امروز بخش مهمی از دقت و توجه صاحب نظران را به خود اختصاص داده است لذا با توجه به وضعیت اشتغال معلمان تربیت بدنی و نقش مهم آنها در آموزش و توجه به کیفیت زندگی کاری آنها به بررسی کیفیت زندگی کاری با عملکرد معلمان تربیت بدنی جنوب شرق استان کرمان که شامل شهرستانهای بم ، نرماشیر، فهرج و ریگان می پردازیم روش تحقیق از نوع توصیفی ، پیمایشی و همبستگی می باشد جامعه آماری شامل ۲۰۰ نفر از معلمان تربیت بدنی و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۱۲۷ نفر انتخاب و روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود دادههای تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد بر اساس مولفه های ریچارد والتون جهت سنجش کیفیت کاری و پرسشنامه ACHIEVE مربوط به هرسی و بلانچارد برای سنجش عملکرد معلمان ارزیابی هر فرد از خودش یا خودارزیابی استفاده شد که پایایی آن با روش کرونباخ به ترتیب ۹۱/۰ و ۰/۸۱ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تایید قرار گرفت روش تجزیه و تحلیل آزمون همبستگی اسپیرمن با استفاده از نرم افزار Spss نشان داد که کیفیت زندگی کاری و عملکرد کاری با هم رابطه دارند و همچنین بین متغیرهای کیفیت زندگی کاری یعنی پرداخت منصفانه و کافی ، محیط کاری ایمن و بهداشتی ، یکپارچگی و انسجام اجتماعی ، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، وجود قانون گرایی در سازمان، تاثیر فضای کلی زندگی کاری، توسعه قابلیت های انسانی و وابستگی اجتماعی با زندگی کاری رابطه معناداری وجود دارد