نویسندگان:
رضا عمانی سامانی1 ، محمد مکوندی2 ، سیده زهرا البوشوکه3 .1عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، تهران، ایران.
2مدرس گروه علوم تربیتی تربیت دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا س خوزستان آبادان
3دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان_واحد اروند آبادان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی روش های تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی انجام شد مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است ، چون مشارکت فعال دانش آموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود نتایج این پژوهش نشان داد که روش های تدریس فعال تاثیر مثبت و معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با اندازه اثر بالا دارد به طور کلی ، استفاده از شیوههای تدریس فعال باعث پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی دار می شود