نویسندگان:
علیرضا کلدی1 ، علی مختاری2 .1استاد جامعه شناسی، داشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: اختلال خواندن یکی از انواع اختلالات یادگیری و رایج ترین اختلال یادگیری است اختلال خواندن یا نارساخوانی ، ترکیبی از توانایی ها و مشکلاتی است که فرایند یادگیری را در یک یا چند زمینه از جمله خواندن، نوشتن و هجی کردن تحت تاثیر قرار می دهد این اختلال ممکن است با مشکلاتی در زمینه های سرعت پردازش، حافظه کوتاه مدت، توالی ، ادراک دیداری شنیداری، زبان گفتاری و مهارتهای حرکتی نیز همراه باشد در این مقاله ، مفهوم خواندن، تعاریفی از خواندن، مولفه های اصلی خواندن، شیوع اختلال های یادگیری، کلیات اختلال خواندن، ویژگی های کودکان با اختلال خواندن، انواع اختلال خواندن، مشکلات اختصاصی خواندن، مشکلات غیر اختصاصی خواندن، روش های درمانی اختلال خواندن، ارزیابی جامع روانی آموزشی از اختلال خواندن، و توصیه های لازم برای اولیاء و مربیان، بررسی شده است بر اساس نتایج به دست آمده، اختلال خواندن سبب ایجاد مشکلات تحصیلی و حتی ترک تحصیل دانش آموز می گردد این اختلال، با گذشت زمان در فرد اثرات منفی به بار می آورد و سبب ایجاد مشکلات و ناتوانی در فرد می گردد هر شخص دارای اختلال خواندن، نیازمند یک راهبرد متفاوت است ، بنابراین باید برای هر کودک با توجه به شرایط خود او برنامه ریزی شود