نویسندگان:
سید کاظم بتول زاده طباطبایی1 ، فاطمه عبودی2 ، محمد مکوندی3 .1دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند،آبادان،ایران
3مدرس گروه علوم تربیتی تربیت دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا س خوزستان آبادان
چکیده فارسی: تشویق یک روش تربیت جدانشدنی از فرایند تعلیم وتربیت بوده و استفاده از آن در تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه و هم در تعلیم وتربیت غیر رسمی و خانواده رایج بوده است تشویق در ابعاد مختلف زندگی انسان به ویژه آموزش نقش پررنگی دارد که حتی در بعد دینی واسلام وقرآن مورد توجه قرار گرفته است هدف این مقاله بررسی تاثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان و شرایط تشویق و مدح است ،بخش اعظم داده ها با روش کتابخانه ای گرداوری شده اند یافته ها نشان می دهد که تشویق تاثیر بسیار خوبی بر یادگیری دانش آموزان دارد و مقدم برتنبیه است ،تشویق مناسب و به جا باعث عمیق تر شدن فرایند یادگیری در دانش اموزان می شود و به دلیل داشتن جنبه بازداری، از احتمال انجام کارهای ناپسند در نوجوانان می کاهد