نویسندگان:
کوروش محمدی1 ، محمدعرفان تحسیری2 ، اعظم آقاجانی افجدی3 .1استادیار گروه مشاوره و روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. (نویسنده مسؤل)
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
3استادیار، دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سن و جنسیت در ذهن خوانی از طریق چشم صورت گرفت روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود جامعه آماری مورد مطالعه را دانش آموزان مدارس متوسطه دوره اول و دوم امام صادق ع و فرزانگان امین شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ ، دانشجویان دانشگاه اصفهان که در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بوده اند، مراجعه کنندگان به مراکز اداری شهر اصفهان در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، اعضاء کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر اصفهانو سالمندانی که در خانه سالمندان عزیزان ماندگار و غدیر شهر اصفهان ساکن بوده اند، تشکیل داده است با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و در دسترس تعداد ۴۷۸ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به آزمون ذهن خوانی به وسیله ی چشم RMET پاسخ دادند بعد از جمع آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها حاکی از آن است که ذهن خوانی از طریق چشم با سن و جنسیت رابطه معناداری دارد به طوری که بین این توانایی شناختی و سن ، تا دوران میانسالی رابطه مستقیم و پس از این دوران رابطه معکوس وجود دارد و نیز زنان نسبت به مردان در این توانایی شناختی ، عملکرد بهتری دارند ، که البته این برتری تا قبل از دوران پیری مشهود تر است