نویسندگان:
محمدحسن آسایش1 ، فایزه ابوترابی زارچی2 ، سمیه کهدوئی3 .1دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد، یزد، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی: مغز برای عملکرد مناسب به یک سیستم اجرایی نیاز دارد این سیستم کارکرد اجرایی توانایی ها، پردازش ها و سیستم های دیگر را کنترل و مدیریت می کند راهکارهای مختلفی به منظور توسعه کارکردهای اجرایی مغزی کودکان اتخاذ شده است مطالعه اثربخشی این راهبردها می تواند حائز اهمیت باشد بر این اساس هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر قصه گویی دیجیتال بر کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی شهر یزد بود پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود در این طرح گروه آزمایشی که مداخله قصه گویی دیجیتال را دریافت کرد و گروه کنترلی که هیچ مداخله ای را دریافت نکرد جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان پیش دبستانی شهر یزد که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند برای تعیین حجم نمونه با روش نمونه گیری در دسترس ۳۰ نفر از بین کودکان پیش دبستانی شهر یزد انتخاب گردیدند و سپس، به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند در این پژوهش از پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف BRIEF فرم والدین استفاده شد همچنین پکیج مورد استفاده در این پژوهش، قصه گویی همراه با موسیقی بود که زمان بندی مشخص شد فعالیت ها و تکنیک های این پژوهش به مدت ۸ جلسه یک ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش، ارائه شد در این پژوهش از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر برای بررسی فرضیات استفاده شد ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه ای این پژوهش نرم افزار آماری SPSS۲۶ بود بر اساس نتایج تحقیق قصه گویی دیجیتال بر کارکرد اجرایی مغزی کودکان پیش دبستانی اثربخشی دارد مداخله قصه گویی دیجیتال بر بهبود ابعاد تنظیم رفتار از کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی بازداری، انتقال توجه و کنترل هیجانی کودکان اثربخشی دارد همچنین مداخله قصه گویی دیجیتال بر بهبود ابعاد مهارت های فراشناخت از کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی آغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل اثربخشی دارد