نویسندگان:
محمد مهدی صفورایی پاریزی1 ، سعید ایوانی2 ، سحر ایوانی3 .1دانشیار روان شناسی تربیتی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی کرمانشاه
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهید صدوقی کرمانشاه
چکیده فارسی: درچند دهه اخیر، نگرش سیستمی در قلمرو مدیریت جایگاه ویژه ای پیدا کرده است جامعه امروز ما جامعه سازمانی است و خط مشترکی که در نظریه های مختلف سازمان و مدیریت ملاحظه می شود تلقی سازمان به عنوان سیستم است طرفداران نگرش سیستمی معتقدند که این نگرش بهترین طریق برای وحدت بخشیدن مفاهیم و نظریه های مدیریت به منظور دستیابی به یک نظریه جامع است نگرش سیستمی سازمان را یک کل یا یک سیستم تلقی می کند و از دیدگاه سیستمی همه چیز به هم وابسته اند هر سازمان رسمی «ساخت و کار» یا وسیله تحقق اهدافی خاص برای جامعه یا بخش های خاصی از آن است نظام آموزش و پرورش نیز یک سازمان اجتماعی بزرگ و پیچیده است که اهداف بسیار مهمی را برای جامعه محقق می سازد هر سازمانی، به ویژه سازمان آموزشی، مستلزم شناخت ابعاد و جوانب گوناگون و پیچیده آن سازمان است در این پژوهش به خصوصیات، مزایا، و انتقادات وارد بر تفکرسیستمی و همچنین مشخصات سیستم آموزش و پرورش پرداخته شده است