نویسندگان:
حمید رضا حس آبادی1 ، الهام پور پاک نیای صیقلانی2 ، فرامرز فرضی وانستانق3 .1استادیار روان شناسی تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه عزت نفس با تفکر نقاد و خود نظم دهی در بین نوجوانان شهر رشت بود پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان شهر ر شت بود که به روش نمونه گیری در د سترس و برا ساس جدول مورگان، ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عزت نفس، پرسشنامه تفکر نقاد و پرسشنامه خود نظم دهی بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که میزان همبستگی رابطه بین عزت نفس و تفکر نقاد ۴۸ / ۰ در سطح معناداری کمتر از ۰۵ / ۰ و عزت نفس و خود نظم دهی ۵۰ / ۰ در سطح معناداری کمتر از ۰۵ / ۰ بود بر این ا ساس می توان گفت که با ارتقاء و تقویت عزت نفس می توان زمینه لازم را برای ارتقای تفکر نقاد و خودنظم دهی در میان نوجوانان شهر رشت ایجاد نمود