نویسندگان:
محمد حسن پور1 ، علی رضا فقیهی2 ، شریفه بختیاری3 .1دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه تهران، پژوهشگر رسمی دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک
3آموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان ایلام، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ،گرایش تاریخ فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور واحد اراک
چکیده فارسی: تعلیم و تربیت ؛ از مهمترین زیرساخت های پیشرفت کشورها و ابزاری برای ارتقاء سرمایه انسانی در عرصه های مختلف می باشد و امروزه مهمترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور است در این بین ، آموزش مجازی، با موجودیت فیزیکی و حقیقی و نه مجازی باعث می شود که دانش آموزان به شکل نوینی آموزش ببینند در این شیوه، کنترل و مدیریت ، مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه است و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت بر آن هوشمند می باشد هدف تحقیق ، آسیب شناسی آموزش مجازی بر دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام می باشد و پژوهش کیفی و با تکنیک دلفی بر روی آسیب شناسی آموزش مجازی در شهرستان ایلام؛ از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس مقطع ابتدایی ، در هشت معیار دسته بندی شد با توجه به یافته های تحقیق ، آموزش مجازی علاوه بر افزایش کارائی کلاس ها، با به کارگیری کلیپ های آموزشی و نرم افزارهای گوناگون، به یادگیری دانش آموزان کمک می کند دانش آموزان در آموزش مجازی نقش یاددهنده و یادگیرنده را بر عهده دارند و این روش تدریس ، بر اساس دانش آموز محوری است و تاکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی و یادگیری از راهبردها و خط مشی های آموزش مجازی می باشد