نویسندگان:
اسماعیل جهانبخش1 ، سعیده ملکی2 .1استاد یار جامعه شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی اموزش در کلاس های چند پایه از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی چند پایه انجام شد روش تحقیق : روش پژوهش حاضرکاربردی و روش تحقیق کیفی است جامعه آماری پژوهش ، شامل معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهر نهاوند است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲مشغول به فعالیت بودندکه با روش نمونه گیری هدفمند ۱۵ نفر از معلمان مدارس چندپایه انتخاب شدند و از ابزارمصاحبه غیر ساختارمند و مشاهده به منظور گردآوری داده های کیفی استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است یافته و نتایج : یافته های پژوهش حاکی از آن است که چالش های آموزش در کلاس های چندپایه دو دسته هستند، چالش های اصلی آموزشی همچون: کمبود زمان آموزش، فقدان تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ، حجم زیاد کتب درسی برای تدریس کلاس های چندپایه ، نبود برنامه درسی ،کم اهمیت شدن برخی دروس، ضعف بنیه علمی دانش آموزان و و چالش های جانبی غیرآموزشی ازجمله :عدم رضایتمندی معلمان، کمبود آموزش های ضمن خدمت ، مشغله کاری معلمان، نبود کادر آموزش دیده نامناسب بودن فضای آموزشی و آموزش کلاس های چندپایه در کنار چالش های موجود دارای محاسنی چون تکرار و یادآوری مطالب آموزشی برای دانش آموزان پایه های بالاتر، فعال بودن و همیاری دانش آموزان در امر یادگیری و آموزش، تقویت روحیه مسوولیت پذیری، تعامل اجتماعی بالای دانش آموزان نیز می باشد