نویسندگان:
اصغر محمدی1 ، حمیده شاکری2 .1استادیار جامعه شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
2دانشجوی ارشد، روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد لنگه
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی اموزش در کلاس های چند پایه از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی چند پایه بخش تحت شهر بندرعباس انجام شد روش تحقیق : پژوهش حاضرکاربردی و روش تحقیق کیفی است جامعه آماری پژوهش ، شامل معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهربندرعباس است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰مشغول به فعالیت بودند با روش نمونه گیری هدفمند۱۲نفر از معلمان مدارس چندپایه انتخاب شدند و از ابزارمصاحبه غیر ساختارمند و مشاهده به منظور گردآوری داده های کیفی استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است یافته و نتایج : یافته های پژوهش حاکی از آن است که چالش های آموزش در کلاس های چندپایه دو دسته هستند، چالش های اصلی آموزشی همچون: کمبود زمان آموزش، فقدان تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ، حجم زیاد کتب درسی برای تدریس کلاس های چندپایه ، نبود برنامه درسی ،کم اهمیت شدن برخی دروس، ضعف بنیه علمی دانش آموزان و و چالش های جانبی غیرآموزشی ازجمله :عدم رضایتمندی معلمان، کمبود آموزش های ضمن خدمت ، مشغله کاری معلمان، نبود کادر آموزش دیده نامناسب بودن فضای آموزشی و آموزش کلاس های چندپایه در کنار چالش های موجود دارای محاسنی چون تکرار و یادآوری مطالب آموزشی برای دانش آموزان پایه های بالاتر، فعال بودن و همیاری دانش آموزان در امر یادگیری و آموزش، تقویت روحیه مسوولیت پذیری، تعامل اجتماعی بالای دانش آموزان نیز می باشد