نویسندگان:
مسعود جان بزرگی1 ، مرضیه متقی دستنائی2 .1استاد روان شناسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده فارسی: به بافت اجتماعی ، روانی و آموزشی که یادگیری در آن صورت می گیرد و پیشرفت و نگرشهای دانشجویان و دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و شرایط ، نیروها و محرکهای بیرونی که فرد را به چالش می کشاند، محیط یادگیری می گویند که در مطالعات مختلف و توسط نظریه پردازان گوناگون، تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است و همچنین بهزیستی روانشناختی را می توان واکنش های عاطفی و شناختی به ادراک ویژگی ها و توانمندیهای شخ صی ، تعامل کارآمد و تاثیر گذار با جهان، دا شتن رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پی شرفت کردن در طول زمان بیان کرد این حالت می تواند مولفه هایی مانند رضایت از زندگی ، انرژی و اخلاق خوب را نیز در بر بگیرد تاثیری که امروزه نگرش و ادراک افراد بر زندگی آنها می گذارد، بر هیچکس پوشیده نیست و نتایج پژوهش های گوناگونی حاکی از این است که ادراک دانش آموزان از محیط آموزشی آنها بر علاقه به حضور در کلاس درس و شوق آنها در یادگیری، تاثیرگذار است و این ادراک در صورتی که نسبت به محیط آموزشی خوشبینانه باشد، میتواند بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان، بسیار تاثیرگذار باشد مطالعات و پژوهش های بسیاری در مورد متغیرهای بهزیستی روانشناختی و محیط آموزشی انجام شده است که در اکثر آنها به نقش پررنگ هر کدام از این کلیدواژه ها در زندگی شخصی و اجتماعی افراد و به خصوص تاثیری که از دوران کودکی می تواند در ساخت بهزیستی روانشناختی در دوران بزرگسالی داشته باشد، اشاره شدهاست ولی هدف ما از انجام این مطالعه مروری، بررسی تاثیر محیط آموزشی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان ابتدایی است و در تلاش هستیم تا به وجود رابطه یا عدم وجود رابطه این دو متغیر، پی ببریم