نویسندگان:
رضوان السادات جزایری1 ، معظم جون بخش2 ، علیرضا شیرازی3 ، عباس مختاری4 .1استادیار گروه مشاوره، گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران
3استاد گروه مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران
4استاد گروه مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر تاب آوری روان شناختی بر بهبود کیفیت خواب دانش آموزان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلالگر انجام شد این پژوهش ، از طرح شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلالگر شهر نجف آباد در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بود؛ که از بین جامعه آماری مذکور، ۳۶ نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ابتدا پرسشنامه کیفیت و عادات خواب کودک CSHQ به عنوان پیش آزمون برای گروه گواه و آزمایش اجرا گردید سپس مداخله بازی درمانی مبتنی بر تاب آوری روان شناختی در هشت جلسه ۶۰ دقیقه ای به صورت هفته ای یکبار برای گروه آزمایش اجرا گردید و سپس بعداز مداخله نیز مجداد به پرسشنامه جواب دادند نتایج نشان داد بازی درمانی مبتنی بر تاب آوری روان شناختی بر بهبود کیفیت خواب دانش آموزان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلالگر تاثیر دارد همچنین بازی درمانی مبتنی بر تاب آوری بر کیفیت خواب اعم از تاخیر در شروع و مدت زمان خواب، بیداریهای شبانه ، پاراسومنیا و خواب آلودگی روزانه تاثیردارد؛ اگر چه تاثیر مداخله بر مقاومت در برابر خواب، اضطراب و اختلالات تنفسی خواب معنا دار نبود