نویسندگان:
محمدرضا نیکخواه بهرامی1 ، رویا اسدی2 ، منیره قاضی3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد ، موسسه آموزش عالی شمس گنبد ، گنبد ، ایران
3استادیار گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی شمس گنبد ، گنبد ، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر برررسی اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر صمیمیت زناشویی و فرسودگی شغلی معلمان خانم مقطع ابتدایی شهر شیروان بود این پژوهش از جمله طرح های شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود جامعه آماری کلیه معلمان خانم مقطع ابتدایی شهر شیروان بود نمونه گیری در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بوده است بر این اساس نمونه مورد نظر را ۳۰ نفر از معلمان خانم تشکیل می دهند، و پرسشنامه های مورد استفاده روی معلمان خانم اجرا شد که تعداد۳۰ نفر که نمره بالایی در فرسودگی شغلی و نمره پایینی در صمیمیت زناشویی کسب کردندانتخاب شدند، و به صورت تصادفی به دو گروه۱۵ نفره تقسیم شدند یک گروه آزمایش و گروه دیگرگروه کنترل بود ابزار جمع آوری اطلاعات ،پرسشنامه صمیمیت زناشویی و فرسودگی شغلی می باشد دادهها با استفاده ازروش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته های پژوهش نشان داد که اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر صمیمیت و فرسودگی شغلی معلمان خانم تاثیرگذار می باشد