نویسندگان:
محمد عجمین1 ، زهرا قاسمی2 ، زهرا عزیزی تراب3 ، زینب برنوس4 .1کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، مؤسسه آموزشی -پژوهشی امام خمینی، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3دکتری علوم تربیتی، آموزگار ابتدایی و مدرس دانشگاه ارومیه
4دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخش فبک بر روی حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی انجام گرفت روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا اختلال وسواس فکری و عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر دزفول در سال ۱۴۰۱ بود در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان مبتلا اختلال وسواس فکری و عملی با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند در هر گروه ۱۵ نفر در این بین در گروه آزمایش ۴ نفر و در گروه گواه نیز ۱ نفر ریزش داشتند گروه آزمایش آموزش فبک بسته ی آموزشی شامل داستان های فلسفی انتخاب شده از کتاب های فیشر و لیپمن مبدعان برنامه ی آموزش فلسفه به کودکان کودکان به بحث می پرداختند را طی یک ماه و نیم در ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقه ای دریافت نمودند پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه وسواسی اجباری ییل براون گودمن و راسماسن ، ۱۹۸۶ و ابزار سنجش حافظه فعال بود دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج نشان داد که فبک بر حافظه فعال افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی تاثیر معنادار دارد ۰۰۱/۰ p< بدین صورت که این آموزش توانسته منجر به بهبود حافظه فعال افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی شود