نویسندگان:
رحیم نارویی نصرتی1 ، فیروزه جعفرپور2 ، مرجانه حسین جعفرپور3 .1استادیار روانشناسی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.
2کارشناسی ارشد، برنامه درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان، اصفهان، ایران
3کارشناسی ارشد، برنامه درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی تربیتی بر مسئولیت پذیری و رشد اخلاقی در دانش آموزان ابتدایی انجام شد روش تحقیق : طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ بود حجم نمونه شامل ۳۲نفر از جامعه آماری به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه گواه و آزمایش جای دهی شدند برای گروه آزمایشی برنامه آموزشی طراحی شده تئاتر تعلیمی تربیتی اجرا شد در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان آزمون رشد اخلاقی است نتایج و یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله تئاتر تعلیمی تربیتی بر افزایش وبهبود مسئولیت پذیری و رشد اخلاقی تاثیر معناداری داشته است یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه آموزشی تئاتر تعلیمی تربیتی بر افزایش مسئولیت پذیری و رشد اخلاقی فراهم می کند