نویسندگان:
مجید موحد1 ، ماریا قدیری نیاری2 .1استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، موسسه آموزش عالی کوشیار، رشت ، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی جنسی زنان بود پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد جامعه آماری شامل زنان مراجعه کننده در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی احیاء رشت به تعداد ۶۳ نفر بودند که نمونه ای به تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر جایدهی شدند برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی کوئین دام ۲۰۰۴ و خودکارآمدی جنسی وزیری و لطفی کاشانی ۱۳۷۸ استفاده شد گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه در معرض مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز و همکاران ۲۰۱۲ قرار گرفتند دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد نتایج نشان داد آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش موجب افزایش مهارتهای ارتباطی در زنان شد ۰۵/۰ P< همچنین آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش موجب افزایش خودکارآمدی جنسی در زنان شد ۰۵/۰ P< بر اساس یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که برای افزایش مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی جنسی در زنان می توان از آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده نمود