نویسندگان:
شهناز براتی1 ، آزیتا شیرازی2 ، مهسا کبیری3 ، احسان اله رحمانی4 .1کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، موسسه غیرانتفاعی تاکستان قزوین ، ایران
3استاد، گروه روانشناسی ، موسسه غیرانتفاعی تاکستان قزوین ، ایران
4استاد، گروه روانشناسی ، موسسه غیرانتفاعی تاکستان قزوین ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری، صورت گرفته است این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری پژوهش را مادران دارای فرزند اتیسم منطقه ۶ استان تهران تشکیل داده است که از این تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند ۱۵ نفر گروه کنترل و ۱۵ نفر گروه آزمایش برنامه آموزشی ذهن آگاهی در ۸ جلسه دو ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد سپس با استفاده از پرسشنامه استاندارد کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ میزان تاب آوری افراد شرکت کننده قبل و بعد از کارگاه سنجیده شد داده های پژوهش از طریق روش تحلیل کواریانس یک طرفه مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی تاثیر مثبت معناداری بر ویژگی تاب آوری، داشته است بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که برگزاری این دوره توانسته است بر بهبود ویژگی تاب آوری، مادران داراری فرزنداتیسم موثر باشد از اینرو، آموزش ذهن آگاهی را می توان به عنوان یک رویکرد موثر در تاب آوری، در مراکز توانبخشی برای ماداران دارای کودکان اتیسم برگزار کرد