نویسندگان:
محمد مهدی صفورایی صفورایی1 ، مریم پورترکارانی2 ، فاطمه پورترکارانی3 .1دانشیار روان شناسی تربیتی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
3کارشناسی بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر ارتقا سلامت روان دانش آموزان دارای سابقه فرار از مدرسه انجام شد روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر مشهد درنیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱بودند از بین آنها ۳۰ نفر که نمره بالایی در پرسشنامه ترس ازمدرسه کسب کردند به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵نفر ، گمارده شدند افراد گروه آزمایش بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری را در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای هر هفته ۲ جلسه ، به صورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل به مدت ۲ماه در لیست انتظار قرار گرفت به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه ارتقا سلامت روان و پرسشنامه ترس از مدرسه نسخه والدین استفاده شد جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس ، استفاده شد یافته های حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیر سلامت روان، تفاوت معناداری وجود داشت ۰۰۱/۰ p< در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت که استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری می تواند به عنوان مداخله ای موثر در جهت افزایش سلامت روان دانش آموزان دارای ترس از مدرسه ، مورد توجه معلمان و مشاوران قرار گیرد