نویسندگان:
مهناز جوکار کمال آبادی1 ، زینب کارگریان2 ، سعید نجارپور استادی3 .1عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ،موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان
3استادیار گروه روانشناسی ،موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان
چکیده فارسی: طبق پژوهش ها تنیدگی والدینی و خودکارآمدی والدینی مفاهیمی هستند که با سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی والدین و کودکان ارتباط دارند ومشکلات حاکم بر روابط والد فرزند، والدین را مستعد حالات خود سرزنشی و تردید نسبت به توانایی و خودکارآمدیشان میکند و این امر نقش مهمی در ابعاد مختلف تحول کودک دارد فرزندپروری مثبت از روشهای آموزش والدین است که استفاده از آن برای کاهش تنیدگی والدینی و افزایش خودکارآمدی والدین توصیه میگردد این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به صورت مجازی، بر استرس والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان دبستانی انجام گرفته است روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل می باشد جامعه پژوهش مادران دارای کودک پسر دبستانی مشغول به تحصیل در ناحیه ی ۴ شهر تبریز سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای ۴۶ نفر از دبستانی در این ناحیه ، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند ابزارهای پژوهش عبارتند از پرسشنامه های خودکارآمدی والدگری دومکا ۱۹۹۶ ، پرسشنامه تنیدگی والدینی PSI ۱۹۹۰ ، بسته ی آموزشی والدین شامل ۵ جلسه ی ۲ ساعته بود که محتوای آن برگرفته از آموزش مهارتهای فرزندپروری مثبت ساندرز و همکاران میباشد تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS انجام گرفت تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به شیوه ی مجازی بر استرس والدینی وخودکارآمدی والدینی مادران کودکان دبستانی تاثیر داشت ۰۵/۰ P< و والدینی که در ۵ جلسه برنامه آموزش والدین به شیوه فرزندپروری مثبت ساندرز شرکت کرده بودند، خودکارآمدی والدینی بیشتر و تنیدگی والدینی کمتری کسب کردند