نویسندگان:
فریده سادات حسینی1 ، ثریا رحمانپور2 ، فهیمه بشیری شندی3 .1عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
2مدیر آموزگار و کارشناسی علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تبریز، تبریز،ایران
3آموزگار ابتدایی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، مرکز ارومیه،ارومیه، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر قرآن بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش ، شامل دانش آموزان پایه ششم بخش نازلو ارومیه درسال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بود بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۲۰۰ نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ۱۹۸۹ پاسخ دادند با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، ۳۰ نفر از دانش آموزانی که پایین ترین نمره را در این پرسشنامه گرفتند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵نفر و کنترل ۱۵نفر قرار گرفتند گروه آزمایش طی ۱۲جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن قرار گرفتند وگروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند پس از اتمام برنامه آموزش هردوگروه به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ۱۹۸۹ پاسخ دادند پس آزمون و پس از یک ماه و نیم پیگیری بعمل آمد نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن باعث افزایش سطح بهزیستی روانشناختی دانش آموزانشده است ۰۱/۰ p<