نویسندگان:
حسن فرهودی نیا1 ، حسن آذرگون2 ، زهراسادات حسینی3 .1دانشیار گروه حقوق، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران ایران
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی ، دانشگاه پیام نور واحد تربت حیدریه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه خودتعیین گری بر باورهای انگیزشی ، فرسودگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان انجام شد روش این پژوهش از نوع طرحهای شبه آزمایشی پیش آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان کاشمر، در سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بودند تعداد ۳۰ نفر از دانش اموزان بود که به روش نمونه گیری دردسترس از این جامعه آماری انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۱۵ نفر به صورت تصادفی جایگزین شدند هر دو گروه به پرسشنامه ی باورهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت ۱۹۹۱ ؛ پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران ۱۹۹۷ ؛ پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران ۲۰۰۴ در ابتدای تحقیق پاسخ دادند پیش آزمون و سپس گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه هر جلسه ۶۰ دقیقه هر هفته ۲ جلسه تحت آموزش خودتعیین گری فیلد و هافمن ۱۹۹۴ قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند مجددا در پایان هر دو گروه به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند پس آزمون اطلاعات گردآوری شده با نرم افزار spss۲۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد اثربخشی آموزش نظریه خودتعیین گری بر باورهای انگیزشی ، فرسودگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان