نویسندگان:
پریزاد کاوسی خسرقی1 ، عبداله مفاخری2 ، سپیده امامی3 ، مسعود صدری4 .1کارشناسی ارشد حقوق جزاو جرم شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
3آموزش پرورش بجنورد
4آموزش پرورش بجنورد
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان در معلمان شهر بجنورد در سال ۱۴۰۱ انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان مدرسه شهر بجنورد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند که از میان آنها تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در ۲ گروه آزمایش و گواه هر گروه ۱۵ نفر جایدهی شدند گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقه ای درمان هیجان مدار قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخله ای دریافت نکرد ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های تنظیم هیجان گرانفسکی و کرایج ۲۰۰۶ بود دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و استفاده از نرم افزار spss نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شد نتایج پژوهش نشان داد که درمان هیجان مدار بر تنظیم هیجان در معلمان اثربخش است ۰۵/۰ P< نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان هیجانمدار، به تنظیم هیجان معلمان کمک می کند و از این طریق بر بهبود تدریس و ارتباط با دیگران موثر است