نویسندگان:
حمیده، قاسمی1 ، مریم انصاری2 ، شادی عبدالعلی زاده3 .1استادیار روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
2استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره مدرسه ، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر توانایی کنترل خشم و سازگاری می باشد طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند می باشد در ابتدا همه آزمودنی ها به پرسشنامه خشم اسپیلبرگر و همکاران ۱۹۹ و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ ۱۹۹۳ پاسخ دادند آزمودنی های گروه آزمایش در ۱۰ جلسه آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر توانایی کنترل خشم و سازگاری دانش آموزان اثر معنی دار داشته است