نویسندگان:
مهناز مهرابی زاده1 ، سیدعلی آل یاسین2 ، پریسا کیانی3 .1استاد روان شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
2استادیار روان شناسی بالینی ، گروه روان شناسی بالینی ، واحد آشتیان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آشتیان ، ایران
3کارشناسی روان شناسی بالینی ، گروه روان شناسی بالینی ، واحد آشتیان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آشتیان ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر تنظیم شناختی هیجان در کودکان داراینشانگان اختلالات اضطرابی انجام پذیرفت طرح پژوهش مورد استفاده در این پژوهش حاضر نیمه آزمایشیبا گروه آزمایش و گواه بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای نشانگان اختلالاتاضطرابی شهر فریدونکنار بودند از جامعه آماری فوق تعداد سی کودک با روش نمونه گیری در دسترس باتوجه به ملاک های درون داد و برون داد انتخاب شدند و سپس به شکل جایگزینی تصادفی در گروه هایآزمایشی و گواه قرار گرفتند ابزارهای اندازه گیری پژوهش حاضرعبارت بودند از : پرسشنامه مهارت هایهیجانی گرانفسکی ،کرایجی و اسپینهوون ۲۰۰۱ گروه آزمایش در معرض بازی درمانی کودک محوررفتاری قرار گرفتند در حالیکه گروه گواه مداخله ایی دریافت نکردند داده های جمع آوری شده با استفادهاز روش اماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که بازیدرمانی کودک محور بر تنظیم شناختی هیجان کودکان اثربخش بوده است این یافته ها با نتایج برخیتحقیقات دیگر درباره اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر تنظیم شناختی هیجان کودکان دارای نشانگاناختلالات اضطرابی هم سو است