نویسندگان:
راضیه ذاکری هامانه1 ، رخساره هاشم نژادنامقی2 .1دانشجوی دکترای تخصصی جامعه شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد واحد اسلامی بیرجند
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی بر روی توجه ، سرعت پردازش و اضطراب کودکان نارساخوان به اجرا رسید پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، یک پژوهش توصیفی می باشد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان دارای اتیسم مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ می باشد جهت تعیین نمونه تحقیق ، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد بدین ترتیب آزمون نما جهت تشخیص اختلال یادگیری خاص خواندن در بین کودکان اجرا شد و کودکانی که نمره بالاتر از میانگین پرسشنامه را به دست آورند به عنوان افراد دارای اختلال یادگیری خاص خواندن شناخته شدند و سپس از بین این کودکان؛ ۶۰ نفر چهار گروه ۱۵ نفره که ضمن اخذ رضایت والدین به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش دو گروه ۱۵ نفره که یک گروه دختر و گروه دیگر پسر بود و تحت آموزش بازتوانی شناختی قرار گرفتند و دو گروه کنترل یک گروه ۱۵ نفره دختر و یک گروه ۱۵ نفره پسر که تحت هیچ مداخله درمانی قرار نگرفتند جای دهی شدند در انتخاب نمونه دانش آموزانی انتخاب شدند که دارای پیشرفت تحصیلی و خصوصیات فرهنگی و اقتصادی مشابه بودند مداخله توسط محقق و در مرکز بهزیستی شهر مشهد و مجموعه های توانبخشی خصوصی انجام شد داده ها براساس آزمون بررسی یکپارچه عملکرد دیداری شنیداری IVA ، پرسشنامه اضطراب کودکان موسوی ، مرادی ، فرزاد، مهدوی و اسپنس ، ۲۰۰۷ و آزمون خواندن و نارساخوان نما گردآوری شد نتایج نشان داد که بین اضطراب کودکان نارساخوان اطلاعات گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد درواقع شرکت در جلسات آموزش توانبخشی توانسته است موجب کاهش اضطراب افزایش توجه و در نهایت افزایش سرعت پردازش گردد و در نتیجه فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار می گیرند