نویسندگان:
نیره ساری مطلق1 ، فاطمه قاسمی2 .1دانشگاه آزاد اسلاکارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.می واحد قم.
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر عادات مطالعه و اضطراب یادگیری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول بود روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول روستای سربندان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که شامل ۱ مدرسه متوسطه اول و ۱۰۰ نفر دانش اموز بود باتوجه به جامعه آماری تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه آزمایش ۱۵ و گروه کنترل ۱۵ جایگزین شده و برای شرکت کننده های گروه آزمایش جلسات آموزش حل مسئله به صورت جلسات هفتگی و گروهی برگزار شد گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران ۲۰۰۶ و عادتهای مطالعه پالسانی و شارما ۱۹۸۹ استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS ۲۲ انجام شد یافته ها نشان داد که آموزش حل مساله منجر به کاهش اضطراب یادگیری و ارتقا عادات مطالعه گروه آزمایش شده است در نتیجه میتوان گفت که مشاوران مدارس میتوانند از تکنیکی های آموزش حل مساله برای رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان استفاده کنند