نویسندگان:
حسین شرف الدین1 ، محمدرضا رزمی2 ، علیرضا روشن ضمیر3 ، اطهر عزمی4 ، نوشین تقی نژاد5 .1دانشیار فرهنگ و ارتباطات، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
2دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس،بندرعباس،ایران
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس،بندرعباس،ایران
4دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس،بندرعباس،ایران
5دکتری روان شناسی؛ عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس،بندرعباس،ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی درمانی بر نقص توجه دانش آموزان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی دوره ابتدایی شهرستان شیراز بود طرح پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالیه مدارس ابتدایی شهرستان شیراز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بود از این جامعه آماری، به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، ۳۸ دانش آموز که از پرسشنامه اختلال کم توجهی و بیش فعالی کانرز فرم معلمان بالاترین نمرات را دریافت کرده بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه هر گروه ۱۹ نفر تقسیم شدند گروه آزمایشی تحت بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتند از پرسشنامه اختلال کم توجهی و بیش فعالی کانرز فرم معلمان CADHDQ برای اجرای پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد نتایج به دست آمده نشان داد که بازی درمانی بر بهبود نقص توجه گروه کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی اثربخش است بنابراین، بازی درمانی به عنوان روشهای مداخله ای موثر در بهبود نقص توجه کودکان دارای این نارسایی میتواند مورد استفاده مربیان و مشاوران قرار گیرد