نویسندگان:
احسان دین پرور1 ، مرضیه محمدیان2 ، فرخنده حسنی3 ، رقیه مهرآوران4 ، سمیه افشار5 ، زینب عزیزی6 ، ماریا گوهری7 .1دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، آموزگار
3کارشناسی زبان و ادبیات عرب، پردیس شهید باهنر شیراز، دبیر عربی آموزش و پرورش شهرستان رستم
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، آموزگار
5کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، آموزگار
6کارشناسی ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور واحد ممسنی، مدیرگروه آموزش ابتدایی شهرستان رستم
7کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه امید به زندگی با تنظیم شناختی هیجان و احساس پیوستگی در دانش آموزان شهرستان رستم بود تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان رستم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بود نمونه پژوهش شامل ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسرشهرستان رستم بود روش نمونه گیری پژوهش به روش نمونه گیری خوشه ای بود ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر و همکاران، پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران بود به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، کمینه و بیشینه استفاده شد همچنین در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که بین امید به زندگی با تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت و معنادار وجود ضریب همبستگی ۰/۷۱۱ و سطح معناداری ۰/۰۰۱ دارد و نیز رابطه بین احساس پیوستگی با تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت و معنادار ضریب همبستگی ۰/۲۳۰ و سطح معناداری ۰/۰۱۳است همچنین نتایج نشان داد که بین امید به زندگی با احساس پیوستگی رابطه معنادار ی وجود ندارد ضریب همبستگی ۰/۰۹۶ و سطح معناداری ۰/۳۰۴ دارد