نویسندگان:
مسعود غلامعلی لواسانی1 ، فرشته درخشانی2 ، نگار استوار3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور تبریز، ایران
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی ذهن آگاهی بر کاهش دل زدگی تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان انجام شد روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان اسکو در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بودند که از بین آن ها نمونه ای شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی به روش نمونه گیری هدفمند گزینش شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵نفر و کنترل ۱۵نفر قرار گرفتند ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه دل زدگی تحصیلی پکران و همکاران، پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سو لومن و راث بلوم نسخه دانش آموز و برنامه آموزش ذهن آگاهی بود به منظور بررسی فرضیه ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد نتایج حاصل نشان داد که ذهن آگاهی بر کاهش دل زدگی تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد