نویسندگان:
مژگان آگاههریس1 ، رضا مسعودی2 ، امیر پورشاهرودی3 ، علی مسعودی4 ، اسحاق آبیل غلامی5 .1دانشگاه پیامنور، مرکز گرمسار، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته ی آموزش ابتدایی
3استادیار دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی گنبدکاووس
4معلم آموزش و پرورش شهرستان آزادشهر
5دانشجوی کارشناسی رشته ی تربیت بدنی
چکیده فارسی: بیش فعالی یا ADHD اختلالی است که در آن پرتحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است اختلال بیش فعالی و نقص توجه شایع ترین اختلال عصبی – رفتاری است که با افزایش فعالیت بدنی ، ناتوانی در تمرکز و توجه ، بیش فعالی و افزایش حرکت ، ناتوانی در سازماندهی و مدیریت زمان و افکار ، ناتوانی در کنترل عواطف و رفتارهای ناپسند و سایر علائم مشابه همراه است کودکان مبتلا ، ضعف عمده ای در عملکرد اجرایی دارند که منجر به بروز مشکلات فراوان در برنامه ریزی و رفتار هدفمند در مدرسه ، خانه و ارتباط با دیگران می شود به علاوه این اختلال احتمال خطر همراه شدن با سایر اختلالات نظیر پرخاشگری در نوجوانی و یا اختلال لجبازی و نافرمانی را در بر دارد در مقاله حاضر سعی بر این بوده است که به بررسی اختلال بیش فعالی و کم توجهی در کودکان پرداخته شود که این اختلال شایع ترین اختلال ذهنی در دوران کودکی است و در راستای این پژوهش با مفاهیمی همچون بیش فعالی ، نشانه های این اختلال ، راهکارهای پیشگیری و درمان این اختلال بیان شده است این پژوهش که با روش کتابخانه ای و به شیوه ی توصیفی – تحلیلی با هدف کنکاش درباره ی اختلال بیش فعالی و خطرهای که این اختلال برای کودکان به ویژه در دروان رشد و تحول ایجاد می کند ، انجام گرفته است