نویسندگان:
محمدصادق آقاجانی کوپایی1 ، احمد فرحانی2 ، علی فرحانی3 ، محمد پورفیاض4 ، احمدرضا ساعدی بیدگلی5 .1کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده، مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.
چکیده فارسی: تفکیک بخشی از مسائل علوم مختلف تحت عنوان قواعد آن علم، امری بود که فقها در دانش فقه پایه گذاری نمودند و سپس به علوم حقیقی برهانی همچون کلام و فلسفه راه یافت باورمندان به این رویکرد، معتقدند که هر علم دارای قضایای پایه ای است که قواعد آن علم نام دارد و اگر پیش از شروع به آموزش خود علم، آموزش قواعد آن را قرار دهیم، آموزش آن علم سریعتر و آسانتر خواهد شد در این نوشتار با گردآوری مستندات کتابخانه ای و با روش استدلالی انتقادی نشان داده ایم که بنا بر مکانیزم تفکر صحیح منطقی، جداسازی سلسله ای از مسائل علوم حقیقی برهانی تحت عنوان قواعد آن علم، منطقا صحیح نیست و مدار و محور چینش مسائل این سنخ علوم، قانون علیت به مثابه رابط موجودات خارجی با یکدیگر است