نویسندگان:
رحیم نارویی1 ، سمانه صحرایی محمد آباد2 ، علیرضا بخشی3 ، اعظم زراعتکار4 ، فاطمه عظیم زاده5 .1استادیار روانشناسی تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.قم، ایران.
2کارشناسی روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی
3دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه پیام نور
4کارشناسی شیمی کاربردی دانشگاه پیام نور
5کارشناسی ارشد حسابرسی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: در دوران ابتدایی زندگی تحصیلی، ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان امری اساسی و حیاتی است که تاثیر زیادی بر روی مسیر یادگیری و توسعه شخصیت آن ها دارد این مقاله به بررسی و تجزیه و تحلیل استراتژی های آموزشی متنوعی می پردازد که می تواند به افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی کمک کند تعلیم و تربیت در دوران ابتدایی چالش های فراوانی را برای دانش آموزان به همراه دارد در این دوره حساس، ایجاد اعتماد به نفس به عنوان یکی از مولفه های اساسی توانمندسازی فردی، توسعه توانمندی های شخصی، و شکوفایی ذهنی افراد نقش اساسی دارد به عنوان مثال، دانش آموزانی که اعتماد به نفس کم دارند، ممکن است در مواجهه با چالش های تحصیلی و اجتماعی به مشکل برخورد کنند و از مشارکت فعال در فعالیت های آموزشی بازبمانند با توجه به اهمیت اعتماد به نفس در دوران ابتدایی و تاثیرات آن بر رشد و توسعه فردی، استفاده از استراتژی های آموزشی مناسب در محیط کلاس درس امری حیاتی و ضروری است در این مقاله، به بررسی و ارائه استراتژی های آموزشی متنوع با تمرکز بر افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی خواهیم پرداخت این استراتژی ها از دیدگاه های روان شناختی، اجتماعی، و آموزشی مورد بررسی قرار می گیرند و امیدواریم که این تدابیر علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، تجربه یادگیری مثبت و کاملی را برای دانش آموزان خلق نمایند