نویسندگان:
زهرا سادات نواب1 ، سمیرا راثی2 ، نگین محمدیان3 ، مژگان خاکسار4 ، صدیقه رمضانی5 .1کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران.
2کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده
5کارشناسی الهیات قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
چکیده فارسی: آموزش و پرورش همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه جوامع شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است یکی از مولفه های اساسی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، نقش مدیریت و رهبری در مدارس و موسسات آموزشی می باشد رهبری مدرسه تاثیر زیادی بر توانمندی های تحصیلی دانش آموزان دارد و تعیین کننده ای اساسی در بهبود موفقیت تحصیلی آنها می باشد در این راستا، تعیین استراتژی های رهبری اثربخش و موثر در افزایش موفقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به یکی از چالش های مهم در زمینه آموزش تبدیل شده است استراتژی های رهبری نقش بسزایی در ساختاردهی و مدیریت مدارس دارند این استراتژی ها به مدیران مدارس کمک می کنند تا بهترین شیوه ها را برای توسعه آموزش و پرورش در محیط مدرسه انتخاب کنند تعیین رهبری موثر و اجرای استراتژی های رهبری مناسب می تواند به بهبود موفقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی کمک کند و ارتقاء سطح تحصیلات جامعه را تسریع بخشد در این مقاله، تلاش می شود به بررسی و برش زنی عوامل و استراتژی های رهبری اثربخش در مدارس ابتدایی پرداخته شود مطالعات و تحقیقات متعددی نشان می دهند که استفاده از استراتژی های رهبری مناسب می تواند به توسعه توانمندی های تحصیلی دانش آموزان و بهبود عملکرد آموزشی در مدارس کمک کند این مقاله سعی دارد تا به نقش رهبری مدرسه در موفقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی توجه کند و استراتژی های اجرایی برای تحقق این هدف را مورد بررسی قرار دهد همچنین، مقاله به آموزگاران، مدیران مدارس، و سیاست گذاران آموزشی ارائه توصیه ها و پیشنهاداتی جهت افزایش موفقیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی از طریق توجه به رهبری مدرسه و به کارگیری استراتژی های رهبری اثربخش ارائه دهد