نویسندگان:
حسن اسلامپور کریمی1 ، زهرا بدری2 ، معصومه پورنصرالله3 ، ربابه همتی4 .1استادیار فلسفه غرب، دانشگاه امام حسین
2آموزش و پرورش شهرستان خوی
3آموزش و پرورش شهرستان خوی
4آموزش و پرورش شهرستان خوی
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین ارتباط هوش فرهنگی با موفقیت شغلی دبیران متوسطه نظری شهرستان خوی بود، روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و به روش همبستگی می باشد جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دبیران متوسطه نظری شهرستان خوی به تعداد ۵۴۹ نفر ۲۷۱ نفر مرد و ۲۷۸ نفر زن تشکیل می دهند حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، ۲۲۵ نفر برآورد گردید که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای اقدام به نمونه گیری شد جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و ارلی ۲۰۰۴ ، و پرسشنامه موفقیت شغلی نبی ۲۰۱۱ استفاده شد که روایی آنها توسط استاد راهنما تایید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب،۷۹۳/۰ و ۸۲/۰ بدست آمد برای تعیین وضعیت نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد با توجه به نرمال بودن داده ها، از آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، جهت آزمون فرضیه ها استفاده شد نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش فرهنگی و مولفه های آن راهبرد فرهنگی، شناخت فرهنگی، انگیزش فرهنگی،و رفتار فرهنگی با موفقیت شغلی دبیران متوسطه نظری شهرستان خوی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که موفقیت شغلی دبیران متوسطه نظری شهرستان خوی از طریق مولفه های هوش فرهنگی که شامل راهبرد فرهنگی، شناخت فرهنگی و رفتار فرهنگی می باشد، قابل پیش بینی است