نویسندگان:
مسعود امامی1 ، فاطمه علیشاهی2 ، افسانه لک زایی3 .1دانش آموخته حوزه علمیه قم، دبیر علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی.
2۱ کارشناس ارشد مهندسی شیمی،مدرس دانشگاه فرهنگیان،گلستان،ایران
3۲ کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی، گلستان، ایران
چکیده فارسی: ضرورت انجام این پژوهش ، بررسی اثربخشی روش تدریس قصه گویی بر هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان بود که روش شناسی این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی و از نگاه روش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و از نظر نوع پژوهش، کاربردی بود جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پایه اول شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ می باشد که به تعداد ۴۵۲۷ نفر می باشند با توجه به اینکه طرح پژوهش مذکور آزمایشی می باشد و با علی رغم اینکه میزان نمونه در طرح های آزمایشی ۳۰ نفر در ۲ گروه گواه و آزمایش و در مجموع ۶۰ نفر درکلاس های پایه اول ابتدایی در دو شفیت پسرانه و دخترانه مدرسه دولتی قلم چی خواهد بود روش نمونه گیری به صورت روش در دسترس می باشد روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه های خلاقیت عابدی ۱۳۷۲ ، هوش هیجانی ماورولی و همکاران ۲۰۰۸ و پروتکل قصه گویی بود در خصوص جهت جمع آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه های پژوهش از روش میدانی استفاده می شود یافته ها و نتیجه گیری حاصل از بین مولفه های قصه گویی با مقدار آزمون واریانس و مجذور ایتا، استفاده از هوش هیجانی با مقدار آزمون واریانس و مجذور ایتا متغیر خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد این امر بدان معناست، روش تدریس بصورت قصه گویی ، برهوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی اثرگذار است